Barnevakt i Oslo

Spørsmål og svar

Her kan du lese svar på noen av de spørsmål våre kunder har spurt om barnevakttilbudet vårt.

Dette vil jeg benytte meg av, hvordan bestiller jeg?
Bestilling av barnevakt gjør du best ved å ringe oss eller fylle ut skjemaet Bestill kvalifisert barnevakt. For at vi skal kunne finne en barnevakt som passer best mulig til dine behov kan det hende vi må snakke med deg på telefon ved første gangs bestilling. Deretter vil barnevakten kontakte dere, og du kan lage alle avtaler direkte med barnevakten. Er du allerede medlem kan du ringe, bruke Facebook, sende sms eller e-post for å få kontakt med en ny barnevakt.

Hvordan kan jeg kontakte dere?
Vi treffes lettest på sms og telefon, men du kan også bruke e-post eller Facebook. Mange foretrekker å kontakte oss på kveld og helg, derfor kan du kontakte oss på sms hver dag fram til kl 20. Ved bestilling av barnepass ønsker vi kanskje å prate med deg pr telefon slik at vi lettere kan finne den den beste løsningen for akkurat dere. Her finner du en oversikt over tefefonnumre, adresser m.m. 

Kan barnevakten komme innom og bli kjent med barnet på forhånd? Selvsagt gis det mulighet for at barnet og barnevakten blir kjent med hverandre. Dette er helt opp til deg å avgjøre, det er du som kjenner ditt barn best. I mange tilfeller kan dette være greitt. Man kan også avtale at barnevakten kommer en god stund før man selv skal gå, slik at barnet og barnevakten kan bli litt kjent med hverandre da. Lager du slike avtaler må det betales for disse timene.

Jeg ønsker å knytte meg kun til en enkelt barnevakt, er det ok?
Ja, selvsagt. De fleste av våre kunder har en fast primærbarnevakt å forholde seg til. Vær oppmerksom på at en barnevakt kan være knyttet til flere familier, men som regel ønsker barnevakten å stille opp for faste familier. Har din barnevakt ikke anledning når du har behov, kan du velge å ringe oss og få en ny, eller la være å benytte barnevakt den dagen. Dette bestemmer du ut fra hva du selv føler deg komfortabel med.

Hvordan er kvaliteten på barnevaktene?
Våre godkjente barnevakter har vært i grundig intervju, de har gode referanser og de har erfaring med pass av barn. Alle har fått veiledning i hvordan de bør forholde seg og hva som er viktig når de er ute på barnevaktoppdrag. Vi gjør vårt ytterste for at alle våre kunder skal vite at de kan stole på oss og være 100% fornøyde. Hva vi ikke kan styre, er hvordan kjemien mellom foreldre, barn og barnevakt matcher. Her er det viktig med åpenhet, dialog og konkrete avtaler helt fra start.

Hva om jeg ikke blir fornøyd?
Vi stiller store krav til hvem vi knytter til vårt register etter intervju, samt at vi sjekker referanser og lytter til tilbakemeldinger fra andre. Det hører derfor til sjeldenhetene at foreldre ikke er fornøyd. Men om du mot formodning,  ønsker å bytte barnevakt finner vi raskt og enkelt en ny til deg. Du kan benytte flere av våre barnevakter i hele medlemsperioden, og bytte underveis hvis du ønsker det. Altså står du fritt til når som helst å velge ny barnevakt! Det er inkludert i abonnementet.

Hvor lett er det å få barnevakt?
Har du abonnement er du garantert barnevakt i henhold til betingelsene. Har din faste barnevakt ikke tid eller mulighet eller av forskjellige grunner må slutte, klarer vi alltid å skaffe en ny. Dette er inkludert i medlemskapet og gjelder både ettermiddag, kveld, natt og helg om du gir oss tre dagers varsel. Vi kan telle på en hånd de gangene garantien har vært brutt siden oppstarten i 1999!


Hvor lang tid i forveien bør jeg bestille?
Jo lengre tid i forveien du bestiller, jo lettere er det for oss å finne en barnevakt som passer nøyaktig ditt behov. Mange av våre kunder tegner et abonnement på generell basis, slik at det blir lettere når det store behovet plutselig melder seg. Det er en trygghet for deg å vite at du allerede har en barnevakt som du kjenner og føler deg trygg på.

Hvor raskt kan jeg få barnevakt?
Av og til kan vi skaffe barnevakt på noen timers frist, selv om dette kan være vanskelig spesielt i helger. Har ikke en barnevakt fått tildelt noe oppdrag til helgen, legger de som regel andre planer. Bestiller du med mindre enn 72 timers varsel prøver vi likevel å finne barnevakt, men da gjelder ikke garantien. Garantien er på tre dager er for medlemmer, men som regel har du kontakt med barnevakten innen 24 timer. For alle våre abonnementskunder vil vi alltid yte så rask service som mulig.

Kan barnevaktene stille opp når barn må være hjemme fra skole eller barnehage?
Garantien går ut på at vi alltid skal klare å skaffe barnevakt til ditt behov ettermiddag, kveld, natt og helg. Noen av våre barnevakter kan sporadisk jobbe andre tidspunkter, det må avtales fra gang til gang. Vi kan altså ikke gi garanti for at noen stiller opp på dagtid ukedager, men har du en gang iblant behov på dagtid i ukedager, gjør vi selvsagt vårt ytterste for å hjelpe deg. Om du ikke har abonnement kan du bestille engangsbarnevakt.

Hvorfor er det høyere timebetaling til en barnevakt enn en dagmamma?
En barnevakt passer kun dine barn, mens en dagmamma har mulighet til å passe flere barn samtidig slik at den samlede timebetalingen blir høyere av den grunn. En barnevakt som kommer hjem til deg på timebasis, jobber færre timer pr gang og ofte på ugunstige tidspunkter, mens en dagmamma jobber vanligvis hele dager og har mer fast inntekt av barnepasset.

Må man tegne abonnement før man har fått første barnevakt?
Nei, det må du ikke nødvendigvis. Det du da kan gjøre er å først bestille en engangsbarnevakt, for å finne ut hvordan du synes det fungerer. Når engangsoppdraget er over, kan du velge om du vil tegne et abonnement eller ikke.

Kan man skrive av dette på skatten?
Ja, det kan du, men utgifter til barnepass kan avskrives bare opp til en viss grense. Som regel når du denne grensen bare ved å betale for en barnehageplass, og da får du ikke ekstra fradrag for barnevakt.

Har dere noen aldersgrense på barna som skal passes?  Vi gir deg alltid barnevakt som har erfaring med barn på samme alder som ditt/dine barn. Vi har ingen nedre aldersgrense, men ved nybestillinger er øvre aldersgrense 13 år. 

Kan man be barnevakten rydde?
Det er naturlig at barnevakten rydder det hun og barnet roter. Men barnevakten skal ikke gjøre ordinært husarbeid eller rydde generelt for familien. Er du usikker, kan du kan ta opp dette med barnevakten ved gjennomgang av sjekklisten. 

Skal man tilby barnevakten mat?
Her er det ikke noe fasitsvar, men hvis barnet skal ha mat anbefaler vi at barnevakten kan spise litt sammen med barnet. Det skaper trivsel for både barnet og barnevakten. Det er viktig å ta seg tid til å prate om hvilke ønsker og forventninger både du og barnevakten har. Det er en fin anledning å ta opp dette med barnevakten ved gjennomgang av sjekklisten. 

Hvorfor har jeg ikke mottatt svar på min e-post?
Alle e-posthenvendelser til oss skal i utgangspunktet bli besvart. Mottar du ikke svar innen noen dager, kan det skyldes problemer med e-postservere, eller at du har oppgitt feil e-postadresse. Vi har dessverre ikke kapasitet til å svare alle jobbsøknader, men hvis vi ønsker å vite mer om deg vil du høre fra oss. E-post som blir oppfattet som spam eller reklame besvares ikke. Har du sendt e-post til en annonsør på uavhengig rubrikkmarked, har vi ingen innflytelse på om den blir besvart eller ikke.

Jeg bor litt utenfor Oslo, kan dere hjelpe?
Bor du utenfor Oslo bør det helst være nært og lett tilgjengelig med kollektiv transport for at vi skal kunne hjelpe deg. Kunder utenfor bygrensen må som hovedregel være med å betale barnevaktens reisekostnader i tillegg til timelønn. Er det et stykke utenfor byen er det lettere å hjelpe med barnevakt til enkelte kvelder enn over lengre tid. Er du i tvil, kontakt oss.

Lurer du på noe mer?
Ikke nøl med å ta kontakt.